Reviewed by مدير وب سايت on Nov 1Rating: یک ضرب المثل در مورد مشارکت 5.0

مردم نقاط مختلف دنیـا نسبت بـه شریک و شراکت نظرات متفاوتی دارند. یک ضرب المثل در مورد مشارکت مثلاً فرانسوی‌ها یک ضرب‌المثل دارند کـه مـی‌‌گوید: «قدرت شریک ندارد». یک ضرب المثل در مورد مشارکت هندی‌ها هم ضرب‌المثلی دارند کـه مـی‌گوید: «همـیشـه یکی از شرکا بهترین قسمت سیب را گاز مـی‌زند». یک ضرب‌المثل روسی هم هست کـه مـی‌گوید: «شراکت اختراع شیطان است».

بدبینی درون مورد این موضوع خاص جامعه ما نیست. با وجود این، یک ضرب المثل در مورد مشارکت انسان ناگزیر هست برای تأمـین نیـازهای خود درون بسیـاری از امور رابطه شراکتی برقرار کند.

خیلی از ما بارها شاهد تجربیـات تلخ شرکایی بوده‌ایم کـه بعد از چند سال یـا حتی چند ماه کار مشترک با آهی جانسوز از «بد بودن شراکت» داد سخن مـی‌دهند؛انی کـه نقشـه‌هایشان به منظور راه‌اندازی یکب و کار پرسود همراه باب وجهه و اعتبار اجتماعی و ایجاد یک رابطه ناگسستنی نقش بر آب شده و تا پایـان عمر از هر چه شریک و کار شراکتی هست انزجار پیدا کرده‌اند. نکته جالب این کـه در این مواقع معمولاً هر یک از طرفین دیگری را مقصر مـی‌خوانند! اگر خوش شانس باشند و معادلات شراکت آن‌ها خیلی پیچیده نباشد با ریش سفیدی چند دوست و آشنا موضوع ختم بـه خیر مـی‌شود، کـه البته دلخوری آن که تا پایـان عمر باقی مـی‌ماند. آن‌ها هم کـه این قدر خوش شانس نیستند، کارشان بـه وکیل و دادگاه مـی‌کشد و علاوه بر لطمات روحی فراوان، باز ماندن از کارهای سازنده، تحمل هزینـه‌های گزاف، و از بین رفتن روابط دوستی یـا فامـیلی با طرف مقابل، جماعتی را درگیر این جدایی مـی‌کنند.

البته درون این مـیان گاه بـه افرادی هم بر مـی‌خوریم کـه کمـی «منصفانـه‌تر» بـه قضیـه نگاه مـی‌کنند و ضمن برشمردن نقاط ضعف طرف مقابل، کاستی‌ها و ندانم‌کاری‌های خودشان را نیز مـی‌پذیرند. اگر از آن‌ها بپرسید کـه شراکت خوب هست یـا بد، معمولاً با واقع‌بینی بیشتری بـه شما پاسخ مـی‌دهند کـه شراکت خود بـه خود چیز بدی نیست، اما اصولی دارد کـه اگر از آن‌ها پیروی نشود، ممکن هست نتیجه مطلوبی بـه دنبال نداشته باشد. درون ادامـه نظرات برخی از خوانندگان را درون باب شراکت و ضرب‌المثل «شریک اگر خوب بود، …» مـی‌خوانیم.

معصومـه ساداتی فر، مسئول کتابخانـه بانک مسکن:

بیشتر ضرب‌المثل ها قابل تفسیرند. درون محیط کار اداری اگر وظایف بر اساس تخصص افراد تقسیم‌بندی شده باشند، هر فرد مـی‌تواند بـه تنـهایی از عهده کار برآید و احتیـاجی بـه شریک ندارد. بـه این ترتیب، عواقب انجام کار نیز بر عهده وی خواهد بود. اما درون جامعه انسانی زندگی، کار، و ایفای نقش مستلزم همکاری با دیگران هست و انسان‌ها مـی‌توانند هویت فردی و اجتماعی خود را درون گروه و سازمان ابراز نمایند.

جمشید تقی‌پور:

برداشت عامـیانـه از این ضرب‌المثل نشان دهنده نوعی نگاه بدبینانـه بـه مسئله شراکت و همکاری هست که بـه نظر من ناشی از تجربه ناموفق درون شراکت و نیز مقصر دانستن دیگران و عدم پذیرش سهم خود درون شکست است. این دیدگاه با کار جمعی و تیمـی نیز سر سازش ندارد. اگر بخواهیم کمـی عمـیق‌تر این ضرب‌المثل را بررسی کنیم حتما توجه داشته باشیم کـه شراکت با واگذاری مسئولیت خیلی فرق دارد و نیز مقایسه مخلوق با خالق نیز قیـاس مع‌الفارق است

فرزاد برنجی، مدیر فروش ردبول شرکت پخش سایـه سمن

به نظر من موضوع فوق را حتما از منظرهای مختلف بررسی کرد. نخست این کـه اصل موضوع صحیح نیست چرا کـه داشتن شریک با ذات مقدس خداوندی تناقض دارد، اما به منظور انسان خاکی امری ضروری و حیـاتی است. دوم این کـه احتمالاً ضرب‌المثل مذکور ساخته و پرداختهانی هست که چون تجربه خوبی از شراکت نداشته‌اند، خاطره خوبی از آن بـه یـاد ندارند.

برای تحلیل موضوع حتما تعریف درستی از شراکت داشته باشیم. شراکت یعنی ترکیبی از دو یـا چند نفر کـه برای دسترسی بـه اه مشترک با یکدیگر توافق و در همان جهت عمل مـی‌کنند. حال سعی کنید درون مورد هر یک از سؤالات زیر چند دقیقه فکر کنید که تا بهتر بـه نتیجه برسید:

۱- آیـا ازدواج یک نوع مشارکت است؟

۲- بـه نظر شما چه درصدی ازب وکارهای موفق فعلی قابلیت راه‌اندازی بدون مشارکت را دارا بودند؟

۳- چه درصدی از شراکت‌ها (از هر نوع) بـه موفقیت و چه درصدی بـه شکست منتهی شده‌اند؟

نتیجه این کـه اگر درون انتخاب شریک درست عمل کنیم و اگر اصول شراکت را بدانیم و به آن‌ها پای‌بند باشیم سینرژی یـا هم‌افزایی جالب توجه و معنی‌داری را شاهد خواهیم بود. هم فکر بودن طرفین از اصول اولیـه شراکت هست و شراکت نباید با رفاقت قاطی شود.

آقای مـهدی آقاجانی، کارشناس علوم اسلامـی:

اولاً مـی‌گویند «یدالله مع‌الجماعه» یعنی «دست خدا با جماعت است»، ولی نـه هر جماعتی. دست خدا با جماعتی هست که درون چارچوب عقل و شرع و علم و قانون و اخلاق حرکت مـی‌کند. شراکت نیز اگر با رعایت شرایط و ضوابط آن باشد و در مواردی باشد کـه خردمندان آن را توصیـه مـی‌کنند و لازم مـی‌دانند، فرصت تلقی مـی‌شود و نقطه مقابل آن انزوا هست که بـه شکست و در حاشیـه قرار گرفتن منجر مـی‌شود. شراکت درون مواردی کـه تجربه بـه موفقیت آن گواهی داده نـه تنـها بلا اشکال، بلکه منطقاً ضروری است.

نکته دوم این کـه شراکت درون موارد متعددی کاملاً مردود و موجب شکست و گرفتاری مـی‌شود. گاهی اوقات هم چاره‌ای جز شراکت نیست کـه در آن صورت حتما به شکلی صحیح مدیریت شود. بیش از صد شرط درون انجام شراکت لازم هست که اگر حاصل نشود گرفتاری فراوان بـه وجود مـی‌آورد. شرایطی مثل انتخاب شرکایی عاقل، صادق، کریم، با همت، مؤمن، و امـین کـه هر کدام ضامن رعایت حقوق شراکت هستند. فهرست بلندی هم درون شرایط حقوقی و نحوه انعقاد قراردادها وجود دارد کـه اگر رعایت شوند، شراکت نتیجه خوبی خواهد داشت.

بهرام امـینی، مدیر عامل شرکت خدمات مـهندسی مکانیک خاک:

درباره یکتا بودن خدا بحثی نیست، اما این گفته درباره مردمان درست نیست. هر چند درون ریـاضی ۲=۱+۱ است، اما شراکت اگر همراه با همدلی و هماهنگی دو شریک باشد، نتیجه و برآیند کار آن‌ها بـه علت هم‌افزایی بـه مراتب بیش از ۲ است. مثال آن، ازدواج‌های موفق و تعالی زن و شوهر است. درون شراکت بد، بـه علت عدم هماهنگی، برآیند شراکت نـه تنـها ۲ نیست، بلکه بـه علت صدمـه‌ای کـه به کار یکدیگر مـی‌زنند حتی ۱ هم نمـی‌شود! هر چه تعداد شریک هماهنگ بیشتر، بهتر!

زهرا سادات خلفی، دبیر ادبیـات هنرستان حضرت زهرا درون استان البرز:

شراکت درون امور تجاری و اقتصادی بسیـار مـهم و مؤثر هست و قیـاس این مقوله با ضرب‌المثل «اگر شریک خوب بود خدا هم به منظور خودش مـی‌گرفت» قیـاس مع‌الفارق است. خداوند درون قرآن مـی‌فرماید کـه وجود بیش از یک خالق موجب بی‌نظمـی و آشفتگی درون نظام خلقت مـی‌شود، درون صورتی کـه اگر شراکت دو یـا چند نفر مبتنی بر اصول و به دور از منفعت‌طلبی و سود‌جویی فردی باشد و با نیت خیر و با درون نظر گرفتن مصلحت کل گروه باشد، بسیـار مفید و سودآور خواهد بود و انجام کارها را تسهیل مـی‌کند.

رضا دارابنوش تهرانی، مدیرعامل شرکت آلومـینیوم صنعت اتحاد:

جوامع بشری بـه تناسب تکامل و پیشرفت خود از روحیـه اندیوالیستی یـا فردگرایـانـه ناگزیر بـه سمت تشکیلات و پیچیدگی مـی‌روند کـه این امر شراکت درون امور را اجتناب‌ناپذیر مـی‌کند. متأسفانـه درون ایران هنوز هم درون قرن ۲۱ شاهد یک روحیـه فئودالی، قبیله‌ای، و عشیرتی درون تمامـی ارکان زندگی اکثریت مردم هستیم. اگر بخواهیم از قافله تمدن بشری عقب نمانیم حتما جمعی کار ، جمعی فکر ، و مدنیت قرن حاضر را بیـاموزیم و این خود مفهوم شراکت است. بنده هم موافقم کـه خدا شریک ندارد، ولی این قیـاس از اساس قیـاس درستی نیست و باید کمـی درون آن تأمل کرد.

محمد حسن کلیدری، مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی سبزیکاران پیشرو شـهرستان نیشابور:

این ضرب‌المثل زیبای فارسی را مـی‌توان این گونـه تفسیر نمود کـه خداوند بـه دلیل کامل بودن خود هیچ نیـازی بـه شریک نداشته و ندارد، ولی آدمـی بـه دلیل عدم تکامل و فناپذیری و اشتباهات مکرر خود درون کار و زندگی گاه نیـاز بـه یک شریک شایسته و مناسب پیدا مـی‌کند. بدون شراکت بسیـاری از کارها را نمـی‌توان انجام داد و البته بسیـاری از کارها هم بوده کـه وقتی بـه دست شراکت سپرده شده‌اند بـه شکست انجامـیده‌اند. بـه نظر من شراکت زمانی مفید فایده خواهد بود کـه دو طرف شناخت کامل و وافی از روحیـات اجتماعی و اقتصادی یکدیگر داشته باشند.

علیرضا زینال زاده، کارشناس ارشد خدمات مشتریـان درون کشتیرانی ج.ا.ا.:

داشتن شریک درون بسیـاری از اموری کـه افراد بـه تنـهایی قادر بـه انجام آن‌ها نمـی‌باشند، الزامـی است. البته درون ایران از آن جا کـه انجام امور شراکتی قانون‌مند نیست و یـا اگر هم باشد بـه آن عمل نمـی‌شود، بعد از رسیدن بـه موفقیت، شرکا از هم جدا مـی‌شوند. درون مقابل ضرب‌المثل مورد بحث، ضرب‌المثلی هم داریم کـه مـی‌گوید: «یک دست صدا ندارد». بـه اعتقاد من داشتن شریک توان شرکت را بالا مـی‌برد، مشروط بر این کـه از یک سری ویژگی‌های لازم به منظور شراکت برخوردار باشد کـه این موضوع درون جای خود قابل بحث است.

دکتر سید مـهدی مـهدوی مرتضوی:

این ضرب‌المثل مربوط بـه دیدگاه سنتی کار درون ایران است. مدیریت و شیوه‌های نوین کار جمعی بـه تازگی درون ایران رواج پیدا کرده و هنوز دیدگاه سنتی درون جامعه سرمایـه‌گذاری ایران رواج دارد. درون جوامع پیشرفته بـه قدرت ایجاد هماهنگی درون-گروهی بسیـار بیشتر از توانایی‌های انفرادی اهمـیت داده مـی‌شود ولی ضرب‌المثل‌های ما ایرانیـان ریشـه درون باورهای قدیمـی ما دارد و ایجاد تغییر درون این باورها زمان بسیـار زیـادی را طلب مـی‌کند و تا توسعه متعالی بازار و سرمایـه و تسری آن بـه عموم جامعه (مثل بورس) بـه طول خواهد انجامـید. بـه هر صورت، درون کارهای بزرگ و پیشرفته شراکت اجتناب‌ناپذیر است.




[شریک اگر خوب بود، خدا هم به منظور خودش مـی‌گرفت! - شریک یـاب ... یک ضرب المثل در مورد مشارکت]

نویسنده و منبع: مدير وب سايت | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 15:34:00 +0000